Imagine preluată de pe https://parentology.com/
Divorțul sau
separarea părinților, prin reconfigurarea relațiilor dintre părinți este un
factor de distres ce implică schimbări majore de ordin emoțional și material,
care au efect pe termen mediu și lung asupra vieții și dezvoltării ulterioare a
copiilor și prin urmare evaluarea psihologică nu are loc într-o perioadă
de funcționare normală. Răspunsul
copilului la un divorț, context care amenință integritatea sa fizică și
psihică, este strâns legat de
gen, vârstă, resursele pe care le poate accesa din interior
(abilități cognitive și emoționale, temperament) dar și de factorii protectori
existenți în mediu (prezența unor părinți atenți la nevoile copilului, context
socio-economic favorabil, acces la servicii medicale, nivelurile înalte de
ostilitate interpersonală înainte și după separare, etc.).
Când
părinții se separă sau divorțează, copiii au 4 îngrijorări majore:
1.
Cine spune
adevărul/ Ce este adevărat și ce este fals?
Această îngrijorare îi conduce pe copii în a fi nesiguri
cu privire la propria persoană, la alegerile făcute, în a fi hipervigilenţi și
în a evita cererea de confort emoțional și de ajutor de la adulți, așa cum ar
proceda în mod obișnuit alți copii.
2.
Cum pot păstra
siguranța mea și a părinților mei?
Copiii se simt vinovați pentru divorțul părinților, că
trebuie să aibă grijă de aceștia și dezvoltă comportamente de supraadaptare cu
rol compensator. Copiii de asemenea se tem în legătură cu siguranța lor și se
îngrijorează că vor fi abandonați, ignorați sau chiar că li se va întâmpla ceva
rău, vor fi nimiciți în ,,războiul părinților”.
3.
Cine este vinovat/responsabil pentru situația
conflictuală?
Copiii se simt responsabili legat de situația
conflictuală și de asemenea neputincioși în a îi împiedica pe părinți,
experimentând sentimente variate în raport cu aceștia, simțind atât putere, cât
și copleșire, inadecvate.
4.
Sunt ca părintele bun sau ca părintele rău?
În lupta lor pentru exercitarea autorității părintești,
părinții tind să se denigreze unul pe altul, cauzând copiilor experiența
confuziei și conflicte puternice legate de loialitate și identitate, percepții
negative legat de părintele pe care copilul îl investește ca fiind „rău”.
Reacții de răspuns ale copiilor la separare/divorț în funcție de etapele de
dezvoltare
Vârsta
|
Nevoi specifice
|
Reacții la separare
|
Recomandări
|
Primul an de viață-
și vârsta antepreșcolară
|
Formarea atașamentelor multiple;
Dezvoltarea încrederii de bază;
|
Anxietate și frici
Tulburări alimentare și de somn;
Întârzieri ale controlului sfincterian;
Pierderea unor achiziții de dezvoltare;
Reactivitate emoțională;
Dihotomizarea părinte ,,bun”/,,rău”.
|
Rutine și predictibilitatea pentru a reduce sentimentul
pierderii și al abandonului;
Contact frecvent cu ambii părinți și comunicare;
Dezvoltarea sentimentului de sine;
Stabilitate și continuitate în îngrijire;
|
vârsta preșcolară
|
Dezvoltarea concepției de sine;
Înțelegerea emoțiilor;
Încurajarea independenței, inițiativei,
autocontrolului;
Identitatea de gen;
|
Sentimentul că e responsabil de separare/divorț;
Spun ceea ce vor părinții să audă;
Frica de abandon;
Frică și anxietate când nu este cu îngrijitorul
obișnuit;
Perturbat de tranziția de la un părinte la altul;
Comportament regresiv;
|
Consistență și predictibilitate
Timp structurat cu copiii de aceeași vârstă, fără părinți;
Comunicarea și adaptarea în orarul de somn;
Încurajare petrecere timp cu ambii părinți;
|
Vârsta școlară mică
|
Dezvoltarea relațiilor cu egalii;
Abilități personale și sociale ce construiesc stima de
sine;
Empatie și simțul binelui și răului;
Înțelegerea conceptelor de somn și rutină;
|
Comportamente de tip externalizare (agresivitate,
delincvență) sau internalizare (retragere, depresie, anxietate);
Stagnare/regresie în planul achizițiilor;
Nesiguranță;
Autonomie redusă;
Conflictul de loialitate
Dorul intens și îngrijorarea în legătură cu părintele
absent;
|
Comunicare și contact frecvent cu ambii părinți
Minimalizarea tranzițiilor și oferirea de clarificări;
Zile de week-end și nopți în week-end;
Copilul să sune părinții în intimitate;
Sprijinirea activităților sociale ale copilului și
relațiile sociale în afara familiei;
Timp de calitate cu fiecare părinte în unele zile din
fiecare săptămână.
|
Preadolescență
|
Capacitatea de stabili relații interpersonale complexe;
Dezvoltarea abilităților și înțelegerea diferitelor
valori parentale și reguli;
Maturizare emoțională, cognitivă, socială
|
Fantezii/fricii cu privire la celălalt părinte;
Părintele bun versus părintele rău;
Forțarea regulilor;
Furie/conflicte și retragere socială;
Somatizări;
Tensiune interioară și distres emoțional
|
Respectarea preferințelor copilului și sprijinirea
activităților sociale ale copilului și relațiile sociale în afara familiei;
Comunicare și contact frecvent cu ambii părinți;
|
Adolescență
|
Creșterea independenței de familie;
Dezvoltarea unei identități de sine separate;
Abilitățile de luare a deciziilor se dezvoltă dar sunt
inconsistente;
Îi vede pe ceilalți în termeni de complex, abstract,
caracteristici stabile;
Înțelegerea cauzelor reacțiilor emoționale ale celorlalți;
Separarea graduală de părinți;
Dezvoltarea identității individuale;
Auto-reglare în relație cu presiunea ce vine de la
egali, școală, societate;
Înțelegerea sentimentelor și sexualității în relații.
|
Conflicte de loialitate
Ambivalență față de controlul parental
Frica de a avea în grijă părintele (părinții)
Confuzie și frică față de relațiile de dragoste;
Dezamăgire;
Furie, Tristețe depresie;
Scăderea performaților școlare/dificultăți școlare.
|
Sprijinirea creșterii independenței în timp ce se menține
structura de bază și contactul strâns cu ambii părinți;
Încurajarea activităților și relațiilor în afara
familiei chiar când ele interferă cu planul părinților
Începerea negocierii timpului direct cu copilul;
Să se considere o casă de bază, pentru a se acomoda la
importanța crescândă pe care copilul o dă propriilor sale activități;
A fi flexibil în timp ce menține un control
corespunzător vârstei;
Consultarea și informarea copilului în legătură cu
planurile, dar menținerea relației adult/copil;
Continuarea comunicării dintre părinți, în special în
legătură cu condusul, întâlnirile și ieșirile noaptea din ambele case.
|
(adaptat Joanna Bunker
Rohrbaugh (2008) & Ackerman, M. (2006))
Conflictul
dintre părinți este normal, dar dacă expunerea este frecventă, intensă și prost
rezolvată, aceasta poate avea un impact dăunător asupra copiilor, ceea ce duce
la probleme de sănătate mintală pe termen lung și probleme emoționale, sociale,
comportamentale și academice pe măsură ce cresc.
Bibliografie
selectivă:
Akerman, M. (2006). Clinician`s Guide to Child Custody Evaluations.
Avram, M. și colab.(2018). Autoritatea părintească, Între măreție și decădere.
Joanna Bunker Rohrbaugh (2008) A Comprehensive Guide to Child Custody Evaluations: Mental Health and Legal Perspectives, Springer
Luca, C. (2014). Expertiza psihologică a copilului abuzat/neglijat.
Pivniceru, M. M., Luca C. (2016). Interesul superior al copilului, Ed. Hamangiu, București
Warshak, Dr. R.A. (2017). Divorțul toxic, Educația copiilor când părinții se despart.
Stanley S. Clawar and Brynne V. Rivlin Dealing With Programmed and Brainwashed Children, Section of Family Law – American Bar Association, Chicago, Illionois, 1991, 197 pag.
Akerman, M. (2006). Clinician`s Guide to Child Custody Evaluations.
Avram, M. și colab.(2018). Autoritatea părintească, Între măreție și decădere.
Joanna Bunker Rohrbaugh (2008) A Comprehensive Guide to Child Custody Evaluations: Mental Health and Legal Perspectives, Springer
Luca, C. (2014). Expertiza psihologică a copilului abuzat/neglijat.
Pivniceru, M. M., Luca C. (2016). Interesul superior al copilului, Ed. Hamangiu, București
Warshak, Dr. R.A. (2017). Divorțul toxic, Educația copiilor când părinții se despart.
Stanley S. Clawar and Brynne V. Rivlin Dealing With Programmed and Brainwashed Children, Section of Family Law – American Bar Association, Chicago, Illionois, 1991, 197 pag.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu